EET pro podnikatele, kteří spadají do 3. a 4. fáze

1122019.jpg

Zdroj: Ministerstvo financí

Parlament schválil návrh novely zákona o evidenci tržeb z dílny Ministerstva financí. Zákon upravuje náběh 3. a 4. fáze evidence tržeb, přináší nejmenším podnikatelům možnost evidovat své tržby ve zvláštním režimu a významným způsobem snižuje DPH na vodné, stočné a stravovací i odborné služby.

Zákon nyní míří k podpisu prezidentem republiky a následně bude vyhlášen ve sbírce zákonů.

Úprava snižuje DPH v sektoru stravování, některých řemeslných a odborných služeb, vodného a stočného. K významnému snížení DPH dochází u kadeřnických a holičských služeb, oprav jízdních kol, obuvi, úprav a oprav oděvů a textilních výrobků a prodeje točeného piva, kde by mělo dojít k poklesu ze stávající sazby 21 % na 10 %, tedy k více než polovičnímu snížení sazby. U vodného a stočného dochází ke snížení DPH z nynějších 15 % na 10 %. Návrh počítá také s dalším snižováním DPH v sektoru stravovacích služeb a podávání nealkoholických nápojů, která již byla snížena v souvislosti s náběhem 1. fáze elektronické evidence tržeb z 21 % na 15 %, a to rovněž na 10 %. „Významné snížení DPH, které evidenci tržeb bude provázet, má primárně za cíl podnikatelům zvýšit čistou marži. V případě vodného a stočného však dojde i ke snížení cen pro konečné spotřebitele, protože v oblasti vodárenství je Ministerstvo financí cenovým regulátorem,“ vysvětluje ministryně financí Alena Schillerová.

Stejně jako u prvních dvou vln získají poplatníci, kterým vznikla povinnost evidovat tržby, možnost uplatnit jednorázovou slevu na dani z příjmů fyzických osob, a to až ve výši 5 000 Kč. Lze tak kompenzovat případné zvýšení nákladů, ke kterému mohlo v souvislosti se vznikem evidenční povinnosti dojít.

Zkušenosti podnikatelů z prvních dvou vln také dokládají, že elektronická evidence tržeb je dobrým impulzem pro elektronizaci a modernizaci interních procesů. Podnikatelé elektronizovaná data využívají k dalším účelům, získávají lepší přehled o vstupech a výstupech, zboží a zlepšuje se i možnost kontroly případného podvodného jednání ze strany zaměstnanců. Díky možnosti Finanční správy zacílit své kontroly tam, kde se projeví nesrovnalosti, nebudou podnikatelé zatěžováni zbytečnými kontrolami tzv. naslepo, které je obtěžují. V neposlední řadě má reforma přínos i pro zaměstnance, protože redukce nepřiznaných tržeb přispěje k postupnému slábnutí fenoménu černých výplat „na ruku“, které se sice mohou jevit na první pohled jako velmi výhodné, ale ve výsledku zaměstnanci způsobují pouze nulovou zaměstnaneckou ochranu (žádný nárok na odstupné, žádná výpovědní doba). Zaměstnanec navíc získá férový základ pro výpočet sociálních plnění a důchodů v budoucnu a v případě potřeby bude mít šanci získat hypotéku nebo leasing.

Elektronická evidence tržeb se bude vztahovat na všechny oblasti, ve kterých dochází k přijímání hotovostních tržeb s výjimkou těch, kde by znemožňovala plynulý výkon podnikatelské činnosti nebo kde existuje možnost správce daně získat relevantní data o tržbách dotčených poplatníků z jiných zdrojů.

Typickými případy, kde by evidence tržeb nedávala smysl, jsou například subjekty hospodařící s veřejnými prostředky (obce, kraje, příspěvkové organizace), regulovaná odvětví (finanční instituce, energetika), vztahy zaměstnavatelů vůči zaměstnancům, nahodilé příjmy či platby z účtu na účet.

Výjimky z evidence tržeb jsou pak ryze následující:

Účinnost těchto výjimek je navrhována s předsunutou účinností, a to již 1. dnem 1. kalendářního měsíce po dni vyhlášení.

Kromě běžného režimu on-line evidence tržeb bude stejně jako v prvních dvou vlnách pamatováno i na způsob evidence při dočasném výpadku internetového připojení (možnost zaslat účtenku do 48 hodin) a na zjednodušený režim evidence pro případ objektivní dlouhodobé nemožnosti evidovat běžným způsobem (tzv. off-line režim EET). Pokud podnikatel nebude objektivně schopen zajistit odpovídající internetové připojení, požádá o povolení, na základě pak bude moci evidovat své tržby ve zjednodušeném režimu, aniž by tím došlo k zásadnímu ztížení či dokonce znemožnění plynulého výkonu jeho podnikatelské činnosti. 

Novela kromě toho nově přináší nejmenším podnikatelům možnost evidovat své tržby nikoliv on-line, ale papírovou formou. Zavedení tzv. zvláštního režimu evidence tržeb umožní drobným živnostníkům, kteří podnikají sami či s nejvýše dvěma zaměstnanci a mají hotovostní příjmy do 600 tisíc korun ročně, evidovat na papírových paragonech vydávaných finanční správou, které budou mít zdarma k dispozici. Tito podnikatelé se sami rozhodnou, zda budou evidovat on-line nebo tímto alternativním způsobem. V případě tohoto speciálního režimu pak jednou za čtvrt roku zašlou formulář s údaji o výši tržeb a počtu vydaných a případně stornovaných účtenek na finanční úřad. Není smyslem, aby na takový režim dosáhli podnikatelé s podstatnými příjmy, jedná se o zjednodušení pro ty nejmenší živnostníky nebo například pro ty, pro které je podnikání přivýdělkem k zaměstnaneckému poměru. „Navrhované řešení tak nepředstavuje osvobození od zákona o evidenci tržeb, ale alternativní formu evidence pro nejmenší živnostníky a podnikatele. Jeho výhodou je, že si tito podnikatelé sami rozhodnou, zda budou evidovat on-line nebo prostřednictvím tohoto modelu,“ vysvětluje ministryně financí Alena Schillerová.

Výčet zboží a služeb, pro něž se navrhuje druhá snížená sazba daně (10 %):

V průběhu následujících měsíců chystá Ministerstvo financí a Finanční správa komplexní komunikační kampaň zaměřenou na podnikatelskou veřejnost, v rámci které budou podnikatelé podrobně informováni a bude jim poskytnut veškerý informační servis tak, aby pro ně elektronická evidence tržeb nepředstavovala žádné překvapení a byli na ni řádně připraveni. A to jak plnou informovaností, tak po stránce technické. Součástí této informační kampaně bude série road-show po krajských městech ČR, pořádání seminářů, konferencí, distribuce informačních materiálů, aktualizace webu www.etrzby.cz a informační kampaň v médiích. I nadále bude fungovat infolinka Finanční správy pro metodické dotazy a kontaktní formulář pro technické, metodické a ostatní dotazy.