Firmy z Libereckého kraje uspěly v celorepublikové konkurenci soutěže Živnostník a Firma roku 2019

žr 2019.jpg

Na slavnostním galavečeru na pražském Žofíně byli vyhlášeni medailisté podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku a MONETA Živnostník roku. V celorepublikovém klání se v obou hlavních kategoriích dokázali výborně umístit zástupci Libereckého kraje, VÚTS, a.s. – vývoj strojů pro zpracovatelský průmysl (Liberec)Pavel Novotný – sklář (Nový Bor). GRATULUJEME! Liberecké firmy tak drží laťku kvalitních firem každoročně na stupních vítězů. "Jsem nesmírně potěšen, že píle, kreativita a vynikající práce živnostníků a firem z Libereckého kraje znovu uspěly v tvrdé konkurenci firem z celé České republiky," řekl bezprostředně po vyhlášení výsledků ředitel Okresní hospodářské komory v Jablonci nad Nisou Oskar Mužíček.

Vodafone Firma roku 2019
1. místo mmcité 1 a.s. – výroba městského mobiliáře (Bílovice)
2. místo JHV-ENGINEERING s.r.o. – výroba jednoúčelových strojů (Pardubice)
3. místo VÚTS, a.s. – vývoj strojů pro zpracovatelský průmysl (Liberec)

MONETA Živnostník roku 2019
1. místo Augustin Krystyník – kolář (Nový Hrozenkov)
2. místo Arnošt Obrusník – pekař (Dolní Benešov)
3. místo Pavel Novotný – sklář (Nový Bor)

Vodafone Odpovědná firma roku 2019
1. místo MHA, s.r.o. – podpora marketingových aktivit klientů (Humpolec)

České stříbro 2019
1. místo BUDĚJOVICKÝ BUDVAR n.p. – pivovar (České Budějovice)

V roce 1992 vyhlásilo město Zlín soutěž na městský mobiliář. Společným návrhem ji vyhráli dva studenti zlínského ateliéru designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Jejich návrhy tehdy ale nikdo neuměl vyrobit. Založili proto vlastní firmu mmcité1, aby mohli dohlížet na realizaci svých nápadů a vysílat je do světa. Mezi výrobky patří lavičky, odpadkové koše, stojany na kola, zahrazovací sloupky nebo zábradlí. Jsou k vidění v evropských velkoměstech, jako je Praha, Londýn, Kodaň, Budapešť, na mezinárodním letišti Charlese de Gaulla v Paříži, nebo v americkém Silicon Valley. „V péči o naše zákazníky klademe důraz na kvalitu produktu, odbornost a jistotu termínu dodání,“ říká předseda představenstva vítězné společnosti Aleš Bakoš.

Společnosti se daří plynule růst, postupně vstoupila na slovenský trh, následně do zbývajících zemí V4. Dnes fungují i mimo Evropu, mají pobočku například v Brazílii, Mexiku a nejnověji ve Spojených státech amerických. „My máme filozofii, se kterou jsme se prosadili v Česku, a to je veliký tlak na design, na kvalitu, aby výrobky byly jednak hezké, ale samozřejmě funkční. A s touto filozofií se nám podařilo prosadit se i v zahraničí,“ uvádí Aleš Bakoš. Sídlo firmy i výrobní závod je v Bílovicích u Uherského Hradiště.

Základním materiálem výrobků je kov. Ten se následně kombinuje se dřevem a sklem. Prakticky největší překvapení na začátku podnikání stále více se rozjíždějícího podnikání v Jižní Americe bylo, že absolutně nebyli konkurenceschopní. Trh je totiž izolován poplatky a komplikacemi i s proclením kontejneru v přístavu. „Problémy byly tak zásadní, že nás to donutilo přemýšlet, že tam musíme vyrábět. Díky ekonomickým specifikům, která celá latinská Amerika má, jsme rozjeli výrobu v Brazílii,“ hodnotí situaci Bakoš. Podle jeho názoru bude ještě hodně dlouho trvat, než tyto bariéry zmizí.

„Najít si své místo na trhu, být rychlý a inovativní, nebát se překážek a brát je spíše jako výzvu – to vše ztělesňuje úspěšný příběh mmcité!, české firmy, která má už v zárodku překonávání nemožného,“ hodnotí s obdivem za Vodafone Business viceprezident pro firemní zákazníky Jonathan Rutherford. A dodává: „Právě takové odvážné lídry chce Vodafone podporovat. A to nejen v soutěžích, které ukazují konkurenceschopnost a potenciál firem v Česku, ale i v každodenním partnerství v oblasti telekomunikací a inovací.“

Celorepublikové stříbro bere společnost JHV-ENGINEERING, která využívá vlastní know-how a zkušenosti získané na více než 500 projektech z celého světa. V praxi může pomoci téměř každému výrobci, ať už se jedná o obří automobilku, výrobu zdravotnických materiálů či menší výrobnu součástek nebo třeba jen velký sklad. Vytvořili univerzální nástroje, které umějí retrospektivně odhalit příčinu chyby ve výrobě. „Nově už velmi brzy spustíme i rozšířenou realitu ke strojům. S tabletem jen přijdete ke stroji, stroj sám pozná, kde stojíte a okamžitě se v nákresu rozloží na jednotlivé díly. Vy tak snadno zjistíte, který díl potřebujete vyměnit a jednoduše ho pár kliknutími objednáte,“ uvádí jednatel společnosti Jaromír Hvížďala. V České republice se firma řadí ke špičce, stává se významným hráčem i na globálním trhu.

Stupně vítězů doplňuje liberecká firma VÚTS, která se věnuje výzkumu a vývoji strojů pro zpracovatelský průmysl. „Naše nové stroje jsou šetrné k životnímu prostředí. Odlišnost od podobných institucí výzkumu a vývoje spočívá ve schopnosti dotahovat výsledky výzkumu a vývoje do funkčního modelu nebo prototypu,“ uvádí obchodní ředitel vítězné společnosti VÚTS Jiří Václavík. Takový servis je velmi oceňován všemi zákazníky. Mezi významné inovace na světové úrovni z poslední doby patří vzduchový tkací stroj pro 3D tkaniny. Zákazníky jsou převážně strojírenské firmy v tuzemsku i v zahraničí. V komunikaci se zákazníky považuje firma za důležité osobní a seriózní jednání, stejně jako dodržování smluv a termínů. Cílem do budoucna je posílit pozici mezi předními výzkumnými institucemi na evropské úrovni.

Kolářské řemeslo v moderní době! Živnostníkem roku je Augustin Krystyník
Vítězný živnostník Augustin Krystyník pokračuje v rodinné živnosti, kterou už v roce 1935 založil jeho otec. Vyrábí všechny druhy a typy kol, vozy, kočáry, kola na hasičské stříkačky nebo kola na veterány, které mají ohýbané loukotě. Repasuje také celé bryčky včetně ohýbaných blatníků, opravuje i dřevěné karoserie starých veteránů. Je poslední kolář v České republice, který je řemeslem vyučený. Stále udržuje tradiční řemeslo v rodinné firmě. „Chodí ke mně na zkušenou vyučení řemeslníci, stolaři. Spolupracuji s učilištěm v Jaroměři, navštěvují mě učni i mistři,“ říká Augustin Krystyník.

Augustin Krystyník se narodil v rodině koláře a prožil celé mládí s tatínkem v dílně. Vyučil se a během učení dělal praxi u otce v dílně. Ten se mu snažil předat ty největší zkušenosti, což nyní sám zúročuje. „Je veliká škoda, že se otec nedožil té nové doby, což by si strašně zasloužil. Ale toho, čeho jsem teď docílil a čím žiji, to je vlastně díky němu,“ vzpomíná Krystyník. Sám začínal pracovat jen pro okolí, chodil na různé předváděcí akce, například do Rožnovského skanzenu, jezdil po celé republice. Lidé ho začali oslovovat a on mohl provádět kolářské řemeslo. „Zdá se mi, že kolářské řemeslo dělám natolik dobře, že mě lidé oslovují a teď jsme v situaci, kdy lidé investují do nemovitostí, kupují stará auta, kočáry a já tak mám možnost prezentovat své řemeslo,“ pyšní se oprávněně vítězný živnostník. Kolář je řemeslo, které vyrábí klasické vozy a základní kola. Pak je kolář karosář, který vyrábí karosérie, dříve například i autobusů. Díky praxi, kterou má, se věnuje obojímu.

Poslední dobou dělá hodně pro hasiče, kteří vytahují staré koňské stříkačky a ty je třeba repasovat. Nejednou se k němu dostane třeba úplně zdevastovaný kočár, který má rezavý podvozek. „Mám doma samozřejmě i dokumenty a nákresy kočárů a podobně, podle kterých postupuji. Jednou z největších věcí, kterou jsem dělal, je trolejbus jezdící po Českých Velenicích. Dostal jsem plán a staré fotografie a podle toho jsem trolejbus vytvořil,“ říká Krystyník. Dělal třeba velké mlýnské kolo, které má tři metry v průměru, repasoval kola na největší smuteční kočár, který je v Čechách pod Kosířem nebo kola na Laurin & Klement, který je v muzeu v Mladé Boleslavi. Ve své dílně také provádí a ukazuje, jak se ohýbají loukotě.

„Segment živnostníků je pro MONETU Money Bank strategickou prioritou. Živnostníci byli vždy základem naší ekonomiky. Jsem velmi rád, že v této tradici úspěšně pokračujeme, jak dokládá i letošní ročník. Příběhy vítězů ukazují, že je důležité jít si za svým snem. Je vidět, jak je jejich obrovská energie žene dopředu. U oceněných živnostníků se ukazuje, že i ve světě digitalizace má tradiční řemeslo své nezastupitelné místo. Poptávka po řemesle dnes výrazně roste a je vidět, že jsme úspěšní nejen u nás, ale i po celém světě. Jednou ze zásadních věcí tedy bude oblast nástupnictví v tradičních oborech, aby jejich unikátní odbornost nezanikla. Je znát, že pro většinu živnostníků je právě toto jedním z nejdůležitějších témat,“ říká senior manažer divize pro živnostníky a malé firmy MONETA Money Bank Marek Dvořák.

Druhé místo mezi živnostníky získal po zásluze pekař Arnošt Obrusník. Začal se soukromou pekárnou v roce 1990 a už od té doby bylo jeho podnikání velmi úspěšné. Láska k pekařskému řemeslu ho však doprovází až do dnešních dnů již od dětství. Ruční výroba pečiva, prvotřídní suroviny a poctivé pekařské řemeslo, to vše stručně charakterizuje jeho dnes již zavedenou pekárnu. „Od své konkurence se odlišuji tím, že každý den zásobuji klienty čerstvými výrobky a inovuji výrobky průběžně dle poptávky,“ říká Arnošt Obrusník. Zákazníci jsou ze širokého okolí Opavska a Ostravska. Za největší úspěch považuje, že jeho výrobky jsou po všechna léta stále na trhu žádané.

Bronz bere sklář Petr Novotný. „Už když jsem se v Novém Boru učil sklářem, snažil jsem se tomu dávat víc než ostatní. I díky tomu jsem se pak dostával k nejsložitějším řemeslným výzvám, a tím i spolupráci s předními světovými sklářskými výtvarníky, kteří do Boru jezdili,“ říká Petr Novotný. Vznikla tak mnohá přátelství a s nimi i pozvání na sklářské akce na Západě. Ještě před rokem 1989 si doma postavil sklářskou pícku, kde po práci v Crystalexu dělal svoje věci. Po revoluci tak měl základní kapitál i know-how. Později si vzal úvěr a začal budovat sklárnu. Když pak americký zákazník poptával několikanásobný objem výroby historických replik, koupil budovu opuštěné školky od Crystalexu a vybudoval v Novém Boru sklárnu s restaurací a muzeem. Zákazníky jsou především obchodníci s luxusním nápojovým sklem a firmy zabývající se osvětlením.

Odpovědnou firmou roku je humpolecká MHA
V rámci podnikatelských soutěží je vyhlašován také vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku 2019. Společnost MHA má pro zaměstnance nastavenu podporu preventivního vyšetření a podporu sportovních a pohybových aktivit. Zakládá si na rovném přístupu v odměňování mužů a žen na jednotlivých pozicích. Ve svém regionu podporuje řadu sociálních a společenských projektů. Jsou například hlavním partnerem projektu AKTIVNÍ RODINA, jehož cílem je především podpořit rodinnou politiku ve městě. Společnost je inovátorem v oblasti ekologického ukládání tepelné energie, v odběru energie z odpadní vody, efektivně snižuje spotřebu elektrické energie pro vlastní potřebu. Podporuje aktivně principy cirkulární ekonomiky založené na minimální produkci odpadů.

Tuto cenu uděluje společnost Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Nadací Vodafone firmě, která se příkladně stará o své zaměstnance, životní prostředí a rozvoj regionu. O vítězi kategorie letos rozhodovali Milena Jabůrková, viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy, Vladislav Smrž, náměstek Ministerstva životního prostředí, Lucie Mádlová ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, Lucie Slauková z firmy Colognia press, která byla loňským celorepublikovým vítězem této kategorie a Adriana Dergam, místopředsedkyně správní rady Nadace Vodafone. „Humpolecká MHA je příkladně zaměřená na udržitelné podnikání. Věnuje se nejen hospodářskému růstu, ale i svým zaměstnancům a komunitě, ve které podniká. Porota také ocenila přístup k životnímu prostředí. Věříme, že zavádění oběhového hospodářství nebo energetická efektivita MHA poslouží inspirací i dalším firmám,“ okomentovala Adriana Dergam.

České stříbro 2019 bere BUDĚJOVICKÝ BUDVAR
Kategorie České podnikatelské stříbro vyjadřuje podporu těm firmám, jejichž majitelé zdejšímu prostředí důvěřují, odvádějí zde veškeré daně a v zahraničí šíří výhradně dobré jméno českého podnikání. Pivovar Budějovický Budvar byl založen v roce 1895 pod názvem „Český akciový pivovar“ a první várku piva uvařil v říjnu 1895. Český akciový pivovar přímo navazoval na historickou tradici vaření piva v Českých Budějovicích, která sahá až do 13. století, do doby založení města a udělení práva várečného. Již na konci roku 1896 činila produkce pivovaru přes 51 tisíc hektolitrů piva. Od svého založení se pivovar orientoval na výrobu vysoce kvalitního piva, které se rychle stalo také žádaným vývozním artiklem. Světlý ležák Budweiser Budvar se vyváží do více než 70 zemí světa a patří mezi nejvíce exportované značky českého piva. V roce 2014 byl každý pátý ležák exportovaný z České republiky vyroben v pivovaru Budějovický Budvar. Budějovický Budvar je tradičním podporovatelem nejen regionálních sportovních a v posledních letech především kulturních projektů.