Covid 19 a nouzový stav - názor odborníka z Libereckého kraje
4.4.2020_ZASTAVTE NOUZOVÝ STAV! PROČ ?
- Máme dostatek informací o COVID_19, které podporují návrat k normálnímu fungování společnosti
CO VÍME O epidemii COVID-19
- virus je rozšířen po celé planetě a je již několik měsíců součástí našeho života; máme o něm a jeho vlastnostech řadu odborných informací, s pomocí kterých je možné dělat cílená opatření; https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
- průběh onemocnění v ČR je na úrovni optimistických odhadů – procento nakažených (z počtu provedených testů) se stále snižuje a t.č. je kolem 5%; smrtnost je cca 1% z nakažených s tím, že postihuje většinou starší osoby, které trpěly jinými závažnými nemocemi
- virus je podobnější více chřipce než jiným nebezpečným korona-virům, kdy obavy z nich vedly k silným restriktivním opatřením na počátku epidemie https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-similarities-and-differences-covid-19-and-influenza#
- je třeba se naučit, jak s novým biologickým fenoménem žít za normálních podmínek - podobně, jako jsme se to naučili s chřipkou;
- protiepidemická opatřeních je třeba uvést do souladu s doporučenými postupy WHO (WORLD HEALTH ORGANIZATION), která jsou vytvářena na základě vědeckých poznatků a sledování vývoje epidemie; https://www.who.int/teams/risk-communication
- represe, které nejsou založené na odborném přístupu našemu zdraví nejen nepomohou, ale mohou mu naopak škodit!
- K řízení a zvládnutí epidemie máme platné zákonné nástroje
Zákon o ochraně veřejného zdraví č. 258/2000 Sb., který upravuje veškeré náležitosti – zejména definuje
- Epidemiologické šetření 62a
- Opatření, kterým jsou povinny se podrobit fyzické osoby § 64
- Opatření, kterým jsou povinny se podrobit fyzické osoby podnikající a právnické osoby § 66
- Stanovení druhu a způsobu provedení protiepidemických opatření v ohnisku nákazy §67
- Mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku § 69
Důležité je, že všechna opatření (rozhodnutí) ve smyslu tohoto zákona podléhají Správnímu řádu ( Zákon č. 71/1967 Sb.), což znamená, že musí být řádně zdůvodněna a informují o možnosti odvolání.
Pro orgány ochrany veřejného zdraví (hygienické stanice) jde o běžný pracovní postup, který při své práci denně využívají.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-258/zneni-20180101
- Negativa současného krizového řízení z hlediska ochrany zdraví
- vydávání nařízení bez dostatečného odborného odůvodnění – snižuje ochotu uposlechnout, vyvolává pocit, že vážně ohroženi jsou všichni - argumentace „chráníme vaše zdraví“ je zavádějící, nejasná a navíc nepravdivá
- upřednostňování plošných opatření a jejich propagace v médiích (stále slyšíme „Zákaz vycházení“, „povinnost nosit roušky“) - vyvolává stres, má vážné negativní zdravotní důsledky pro nejvíce ohrožené osoby trpící chronickými nemocemi - stres, omezení pohybu snižuje hybnost a soběstačnost, nošení roušky stěžuje dýchání atd.
- nedostatek pozornosti klíčovým odborně řízeným postupům v ohnisku nákazy, ke kterým pak občané přistupují stejně laxně
Ekonomický dopad zbytečně restriktivních opatření na obyvatele (zejména tzv, ohrožené a strádající třídy) nepochybně povede
k mnohem vyšší újmě na zdraví než současná epidemie.
Na rozdíl od epidemie nepůjde o procenta či promile, ale může se dotknout až poloviny obyvatel ČR.
CO NAVRHUJEME:
- UKONČIT NOUZOVÝ STAV dne 11. dubna 2020 – DÁLE SE ŘÍDIT ZÁKONEM 258/2000 Sb.
- NOŠENÍ ROUŠEK V OBCHODECH, NA ÚŘADECH, PRACOVIŠTÍCH A VEŘEJNÝCH MÍSTECH PONECHAT POUZE V PŘÍPADĚ, ŽE PROCENTO NAKAŽNÝCH Z POČTU TESTOVANÝCH BUDE V OBDOBÍ 6.-10.4. KAŽDÝ DEN VĚTŠÍ NEŽ 6%
- VLÁDA JASNĚ DEFINUJE PLÁN NA POSTUPNÉ UVOLŇOVÁNÍ OPATŘENÍ VČETNĚ TERMÍNŮ A ZODPOVĚDNÝCH OSOB A SEZNÁMÍ S NÍM OBČANY ČR
- PŘIPRAVIT ROZPOČTOVÉ ŠKRTY ZBYTEČNÝCH VÝDAJŮ – NAPŘ. NÁKUPY ARMÁDNÍ TECHNIKY, PLOŠNÉ SLEVY NA JÍZDNÉ ATP.
- VLÁDA ZAČNE OBJEDNÁVAT OCHRANNÉ POMŮCKY A POTŘEBNÉ VYBAVENÍ OD ČESKÝCH FIREM – UKONČÍ ZBYTEČNÝ DOVOZ Z ČÍNY
MUDr. Lukáš Šoltys
Předseda
České ergonomické společnosti z.s.
Jednatel společnosti PREMEDIS s.r.o.
Člen expertního týmu pro zdravotnictví
Svazu průmyslu a dopravy ČR